Iedereen is nerveus over de impact van kunstmatige intelligentie (AI). Dit gevoel wordt niet alleen gedeeld door bedrijven zelf, maar ook door miljoenen consumenten. De vraag is niet óf, maar hoe we ons het beste kunnen aanpassen aan deze technologische revolutie.
Wat is de oorzaak voor deze onrust? Een recente studie toonde aan dat consumenten in toenemende mate bereid zijn te betalen voor producten aangedreven door AI. Om een idee te geven: stel je een applicatie voor die jouw dagelijkse eetgewoonten analyseert en op basis daarvan real-time voedingsadviezen geeft. Of een kledingwinkel die met één foto jouw maten detecteert en direct de beste pasvorm voorstelt. Dit zijn geen toekomstbeelden meer, maar de realiteit van vandaag. En consumenten willen het hebben.
Het tempo van verandering is nu heel hoog. Het is alsof we op een sneltrein zitten zonder te weten waar de volgende halte is. Dus, hoe navigeren we door deze turbulente tijden?
In dit artikel bekijken we deze ontwikkeling vanuit drie perspectieven. Of je nu een CEO, manager of werknemer bent. Wij helpen je voorop te lopen in deze revolutie!
Voor Individuen:
- Onderwijs jezelf: Besteed minimaal drie uur per week aan het lezen over, en bekijken van, AI-gerelateerde content. Zorg dat je de terminologie leert begrijpen. Dit kun je het makkelijkste doen door het lezen van publicaties of het bekijken van webinars.
- Praktische ervaring: Als je technische vaardigheden hebt, bouw dan iets met AI. Zo niet, zoek dan naar tools die kunnen helpen met het vervangen van delen van je werk. Overweeg bijvoorbeeld een online cursus te volgen over AI in jouw vakgebied.
Voor Teams:
- Optimaliseer Operations: Breng je operationele processen in kaart. Alle activiteiten die basale redenering of gegevensoverdracht vereisen, dienen met AI geoptimaliseerd te worden. Zie je bijvoorbeeld werknemers nog steeds handmatige gegevensinvoer doen? Dit kan een kans zijn voor AI-integratie.
- Investeren in Leren: Nu is het moment om te investeren in een leerbudget. Train je team in de beginselen en toepassingen van AI. En moedig teamleden aan om AI-gerelateerde cursussen of workshops te volgen.
Voor Product en Marketing:
- Heroverweeg je Product: Als je je product nog niet hebt bekeken vanuit een AI-perspectief, loop je al achter. Klanten verwachten het en concurrenten zijn er al mee bezig. Denk bij elke stap van je Customer Journey na, kan dit effectiever of sneller met AI?
- Verwerk AI actief in je marketing: Begin over AI te praten in je content en marketing, zelfs als je het nog niet volledig hebt geïmplementeerd. Mensen zijn actief opzoek naar producten die voor lopen op de rest. En dat doe je nu met AI.
Kunstmatige intelligentie is hier en het gaat niet weg. De sleutel tot succes in dit nieuwe tijdperk is niet weerstand, maar aanpassing.
Hoe bereid je je voor op deze onvermijdelijke toekomst? Ontdek meer in onze handige gids.